19 grudnia 1934 r. Wodowanie transatlantyku MS Józef Piłsudski

MS Józef Piłsudski był jednym z dwóch transatlantyków zamówionych przez rząd RP we Włoszech (drugim był bliźniaczy MS Batory). Trudności finansowe spowodowały, że zapłacono za nie rządowi włoskiemu… pięcioletnimi dostawami węgla.

Dworzec morski w Gdyni - transatlantyk MS Józef Piłsudski, 1936 /Archiwum Karlicki /East News

Dworzec morski w Gdyni – transatlantyk MS Józef Piłsudski, 1936 /Archiwum Karlicki /East News

Statek (o tonażu 14 287 BRT) zbudowano w stoczni Monfalcone w Trieście. Posiadał siedem pokładów i 796 miejsc pasażerskich (46 w pierwszej klasie, 370 w klasie turystycznej i 400 w klasie trzeciej). Na statku był garaż dla 18 samochodów, bezpieczeństwo pasażerom zapewniał system przeciwpożarowy i czternaście szalup ratunkowych. Pasażerowie mieli do dyspozycji m.in. salon z parkietem tanecznym, basen z salą gimnastyczną czy salę zabaw dla dzieci. W reprezentacyjnym hallu wisiał duży portret Józefa Piłsudskiego. Statek rozwijał prędkość 18 węzłów. Załoga liczyła 350 osób.

Na dziobie statku umieszczono insygnia marszałkowskie i stylizowaną odznakę I Brygady „Za wierną służbę”, nawiązujące do patrona transatlantyku. Matką chrzestną statku została Wanda Pełczyńska, kurierka I brygady legionów, posłanka na sejm RP, odznaczona krzyżem Virtuti Militari.

MS Józef Piłsudski miał być pływającą wizytówką Polski, dlatego też jakkolwiek wyposażenie techniczne sprowadzono z zagranicy to wnętrza projektowali Polacy. Powołano nawet w tym celu podkomisję artystyczną na czele której stanął artysta, projektujący sztukę użytkową Wojciech Jastrzębowski.

W pierwszy rejs przez Atlantyk MS Józef Piłsudski wypłynął 15 września 1935 roku, dowodził nim wówczas kapitan Mamert Stankiewicz a I oficerem był Karol Olgierd Borchardt. Wejście do portu w Nowym Jorku wypadło bardzo okazale: „Nad statkiem unosiły się samoloty, które wlokły za sobą wstęgę z wypisanym powitaniem »Welcome PILSUDSKI«. Rzucano z samolotów kwiaty. Obok płynęły dwa duże statki rzeczne, na których nie było wolnego miejsca, tak były przepełnione publicznością” – wspominał kapitan Stankiewicz.

Do 1939 roku statek odbywał regularne rejsy. Wybuch II wojny światowej zastał transatlantyk w drodze powrotnej do kraju z Nowego Jorku. MS Józef Piłsudski zawinął do Newcastle w Anglii, gdzie przerobiono go na transportowiec do przewożenia żołnierzy. Już w nowej roli, 25 listopada 1939 roku, statek ruszył w rejs do Nowej Zelandii. Następnego dnia statek zatonął, prawdopodobnie wszedł na minę lub został storpedowany przez niemiecką łódź podwodną.

Reklamy

Informacje o golszowka

Koordynator Działań socjalnych Stowarzyszenia Malta Służba Medyczna Oddział w Tarnowie
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.